Gratis verzenden binnen Nederland bij orders vanaf €75,-
 

Dat verschillende houtsoorten een andere klank produceren is waarschijnlijk niet nieuw voor je. Maar wat voor klank bij welke houtsoort hoort, dat leggen we je graag even uit!

Sennheiser EW-D - De revolutie in draadloze microfoontechnikSennheiser EW-D - De revolutie in draadloze microfoontechnik

Wat doet een houtsoort voor de klank van een instrument?  

Blij dat je het vraagt! We raken zelf niet uitgepraat over houtsoorten en hoe dit gebruikt wordt als toonhout. Het wordt hier op de vloer zo vaak besproken dat we inmiddels een soort catalogus hebben kunnen maken. We krijgen vaak de vraag “waarom kost deze gitaar-X zoveel meer dan deze andere gitaar-Y en dan kijken we (o.a.) naar de specifieke opbouw van een gitaar. 

In deze guide beantwoorden wij met liefde een aantal vragen over toonhout en wat dit betekent voor akoestische en elektrische gitaren. Dit zochten wij voor je uit, met hulp van Klundert's eigen guitar-guru Marijn van der Maat én de experts van Ormsby Guitars waar ze de meest exotische stukken hout verwerken!    

Welke toonhouten worden het meest gebruikt voor akoestische gitaren? En waarom?  

Het aanbod in akoestische gitaren kun je indelen in drie kwaliteitsklassen. Afhankelijk van de gebruikte houtsoorten en techniek. Zo heb je volledig gelamineerd hout voor de startersgitaren, een gitaar met massief bovenblad en gelamineerde zij- en achterkant voor de gemiddelde gitarist en de professionele tot high end klasse, waar volledig massieve houten bladen worden gebruikt.  

Voor akoestische gitaren wordt voor het bovenblad van de klankkast vaak dennenhout of sparrenhout gebruikt. Voor de zij- en achterkant van de klankkast is hardhout een gebruikelijk keus vanwege de stevigheid én het verzorgen van een diepe toon. 

Het bovenblad van een akoestische gitaar

Bij het bovenblad is het belangrijk dat boventonen sneller gedempt worden dan de grondtoon, anders klinkt een instrument schel. Vandaar de gebruikelijke keus van een zachte naaldhoutsoort zoals sparren (spruce) of ceder (cedar).  

Voor de optimale resonantie van het bovenblad, en dus de mooiste klank van de gitaar, heeft een massieve top altijd de voorkeur. Want een gelamineerde top, met verlijmde lagen, dempt de resonantie. Om de trekkracht van de snaren op te vangen is aan de binnenkant van het bovenblad een houten skelet aangebracht van zogenaamde zangbalkjes. Dankzij onder andere het patroon en de vorm van deze balkjes wordt het klankkarakter gevormd.   

De zijkant en het achterblad van een akoestische gitaar

De specifieke body shape en gebruikte materialen voor de zij- en achterkant van een gitaar zorgen voor het volume en de projectie van het geluid. Vaak  zijn deze bladen gemaakt van een harder en dichter soort hout zoals palissander (rosewood), esdoorn (maple), notenhout (walnut) of kao.  Ook hier heeft een massief blad de voorkeur voor een rijke en resonante klank.     

De hals van een akoestische gitaar

De hals wordt voornamelijk gemaakt van een sterke hardhoutsoort zoals mahonie of esdoorn (maple). De toets van de hals is erg klankbepalend voor de attack en sustain van de gitaar. Voor akoestische gitaren wordt voornamelijk palissander (rosewood) of het hardere ebbenhout gebruikt.

Wat maakt een goed toonhout voor een akoestische gitaar?

Toonhout van hoge kwaliteit is, in theorie, knoestvrij, kwartier gezaagd, gespiegeld (book-matched), hout met een rechte draad en bovenal voldoende doorgedroogd. “Jong hout” wat onvoldoende droogtijd heeft gehad, kan op korte of middellange termijn veel werken en krimpen wat tot problemen en zelfs schade aan je gitaar kan leiden. 

Hoe goed is een goedkope akoestische gitaar?

Goedkoop is helaas vaak duurkoop ook bij gitaren. Hiermee bedoelen we dat een gitaar met té mooie specificaties en een lage prijs vaak te mooi is om waar te zijn. De mate waarin een gitaarfabrikant kan besparen om tot een lage verkoopprijs te komen is in zekere zin beperkt. In het lage prijssegment zie je vaak besparingen op het gebied van materiaalkwaliteit en afwerking. Wat er op het eerste oog uitziet als een goede gitaar maar voor een getraind oog komt er al snel een matig tot slechte afwerking naar boven. Ook zien we wel eens ergere problemen met krimp en langdurige werking van het hout bij dergelijke gitaren.

Onze tips zijn; in elk kwaliteitssegment en elke prijsklasse zijn instrumenten van de gerenommeerde merken te koop. Blijf je daarbij, dan zit je vrijwel altijd goed. Laat je daarnaast adviseren door specialisten (bijvoorbeeld Marijn!) om tot een gitaar te komen die het beste bij jouw behoeftes en wensen past.  

Welke houtsoorten worden het meest gebruikt voor elektrische gitaren? En waarom?  

Bij elektrische gitaren spelen meer factoren dan alleen het hout een klankbepalende rol. Zo zijn constructie, hardware en elementen ook van groot belang voor het geluid van de gitaar. Het geluid komt namelijk niet direct úít de gitaarkast zoals bij akoestische gitaren. Desondanks, ook bij elektrische gitaren bepaald de soort toonhout een grote deel van de klank. 
In het algemeen klinkt relatief zwaar hout, zoals mahonie, vaak donker en resonant. Hardhout -en vooral hout met een hoge dichtheid- zoals essenhout (ash), esdoorn (maple), ebben of wenge zorgt voor een felle of puntige toon. Zachtere houtsoorten zoals elzenhout (alder) of lindenhout (basswood) klinken vaak wat milder en warmer.     
Wat doet de combinatie van houtsoorten voor een elektrische gitaar? 

De combinatie van diverse houtsoorten leveren de specifieke toon en het karakter op van een instrument. De minste verandering van het recept van een gitaar heeft effect op de klank. Om een voorbeeld te geven; denk maar eens aan twee Stratocasters; die  identiek gebouwd zijn maar de een heeft een alder body en de ander een ash body. Of probeer maar eens het verschil van een rosewood en een maple toets uit bij verder identieke gitaren. In beide voorbeelden levert dat een hele andere klank op.

De tekening van het hout bij elektrische gitaren

Omdat het oog ook wat wilt, wordt er bij een gitaar ook gelet op de tekening van het hout. Dit vinden wij zeker niet onbelangrijk, want een gitaar moet vooral ook mooi zijn!  Voor de tekeningen van toonhout wordt soms door de bouwers een waarderingssyteem gebruikt, vaak uitgedrukt in een cijfer en een letter. Van een 5A top mag je bijvoorbeeld meer verwachten dan van een 3A top.

Wat is de prijs van een elektrische gitaar?

Des te meer je betaald voor een gitaar des te meer je mag verwachten van de bouwwijze, constructie, kwaliteit en looks. Een gitaarbouwer, oftewel luthier, van luxe instrumenten selecteert zorgvuldig zijn materiaal en zoekt soms de hele wereld af voor de mooiste stukken hout en besteed uren aan de afwerking en details.  
Een gitaar in een lage prijsklasse daarentegen wordt productiematig in grote aantallen gefabriceerd, meestal in opdracht van een merk met gitaarfabrieken in Azië. Daar hoeft niets mis mee te zijn, maar de afwerking, aandacht voor details en gebruikte materialen is simpelweg van een ander niveau.

Geschiedenis en traditie van de gitaarbouw

Geschiedenis en traditie zijn belangrijk in de gitaarwereld. Daarom noemen we twee iconische ontwerpen om een voorbeeld te geven van hoe tijdloos deze gitaar recepten zijn geworden. De Les Paul, met zijn mahonie body, maple top, mahonie (set) neck en rosewood toets en zijn tegenhanger, de Stratocaster, met zijn alder of ash body zonder top, maple (bolt-on) neck en maple toets. Deze klassiekers worden al jaren gefabriceerd en blijven zich bewijzen. Gitaren van de originele merken en kopieën van klassiekers blijven in de gitaarwereld de dienst uitmaken en met slechts kleine aanpassingen in de samenstelling blijft de constructie al jarenlang nagenoeg hetzelfde.

Welke houtsoorten worden voor een gitaar gebruikt?  

Welke houtsoorten worden voor een gitaar gebruikt?  

Voor 80% van alle akoestische gitaren kunnen we stellen dat de volgende houtsoorten het vaakst gebruikt worden: 

  • Voor de top: sparren, ceder en mahonie
  • Voor de zij- en achterkant: mahonie en rosewood. Bij high-end gitaren wordt hier geëxperimenteerd met exoten zoals koa, maple, ovangkol of bubinga.
  • Voor de neck; mahonie of maple. 
  • Voor de toets; rosewood, of ebben. 

Voor 80% van alle elektrische solidbody gitaren kunnen we stellen dat de volgende houtsoorten het vaakst gebruikt worden: 

  • Voor de body; mahonie, maple alder of ash (of variaties / aanverwanten van deze soorten). 
  • Voor tops: veelal maple. Maar, in de wereld van customshop gitaren kom je hier ook veel kostbare exoten tegen zoals poplar, walnut, buckeye of cocobolo.  
  • Voor de neck; mahonie of maple. 
  • Voor de toets; rosewood, maple of ebben. 

Nog steeds nieuwsgierig? Wat ben jij een volhouder! Speciaal voor jou hebben we een ‘catalogus’ van 51 soorten hout vastgelegd. Want hoe je het ook wend of keert, de houtsoort bepaald voor en groot deel wat voor een geluid er uit je gitaar komt.   

Welke klank hoort bij welke toonhout?    

En wat voor klankkleur hoort bij deze soort? Hoe herken je een houtsoort? Wat weegt ‘ie? Waar wordt deze houtsoort voor gebruikt en waarom?” Wij beantwoorden alle vragen over verschillende houtsoorten en toonhout hier: 

De basis houtsoorten: 

Spruce

Spruce

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Krachtig, fel en breedbandig van tone.

Plaats Europa, Canada en Noord-Amerika
Kleur Bleek wit-geel met een fijne, rechtlijnige nerf 
Cedar

Cedar

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Zoete, zachter en warme klank.

Plaats Canada, Noord-Amerika en Europa
Kleur Rood-bruin met een fijne, rechtlijnige nerf 
Alder

Alder

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Een vaakgebruikt toonhout met een mooie balans. De mids zijn goed te horen terwijl de bottom mooi gerond blijft en je een heldere top houdt.

Plaats Europa, Canada en Noord-Amerika
Kleur Bleek wit-geel natuurhout 
Gewicht 450kg per m3
Hardheid 2.620N 
Northern Ash

Northern Ash

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Een sterke midrange en een attack op de bottom

Plaats Noord Amerika
Kleur Bruin met licht geel
Gewicht 675kg per m3
Hardheid 5.870N
Ebony

Ebony

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Qua tonen is dit de helderste qua hout met een speciale attack op het begin van het aanslaan van de snaar.

Plaats Afrika
Kleur Zwart en bruin 
Gewicht 995kg per m3
Hardheid 13.700N
African Mahogany

African Mahogany

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met heldere klanken

Plaats Afrika
Kleur Licht rood en donker bruin.
Gewicht 640kg per m3
Hardheid 4.760N
Rock Maple (Esdoornhout)

Rock Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
Necks en tops (met name de “figured maple’s”) en zij- en achterkant van akoestische gitaren.  

Klank
Stabiel, sterk en helder. 

Plaats Verenigde staten
Kleur Geel en wit
Gewicht 705kg per m3
Hardheid 6.450N 
Indian Rosewood

Indian Rosewood  

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Een sterke midrange en een attack op de bottom

Plaats India, Sri lanka, Indonesie
Kleur Rood en bruin met zwarte strepen
Gewicht "830"kg per m3
Hardheid 10.870N

De houtsoorten voor exoten en smaakmakers: 

Afzelia

Afzelia

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
De tonen worden gekarakteriseerd door een rijke bas, helde mid-tonen en een crispy treble.

Plaats Cambodia en Laos
Kleur Een mix van oranje, rood en bruin. 
Gewicht 825kg per m3
Hardheid 8.820N
Olive Ash

Olive Ash

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Lijkt op As- en olijfhout met een grotere high end en iets beter gebalanceerd.

Plaats Verenigde staten
Kleur Licht beige en cremekleuren met lichtbruine nerven. 
Gewicht 990kg per m3
Hardheid 5.900N
Swamp Ash

Swamp Ash

Aanbevolen toonhout voor:
bodies  

Klank
De mids zijn uitgesproken, net zoals bij Alder hout, maar de bottom is hier iets beter gebalanceerd. 

Plaats Noord Amerika
Kleur Licht geel en wit
Gewicht 538kg per m3
Hardheid 2.620N 
Tasmanian Blackwood

Tasmanian Blackwood

Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks

Klank
Een strakke bottom met een kleine boost op de midrange en een heldere top.

Plaats Zuidoost Australië
Kleur Licht tot medium bruin met patronen
Gewicht 640kg per m3
Hardheid 5.180N
Bois de Rose

Bois de Rose

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Goed gebalanceerd met uistekende midrange. 

Plaats Madagascar
Kleur Donker paars tot fel rood kan met de tijd bruiner worden.  
Gewicht 930kg per m3
Hardheid 11.570N
Bocote 

Bocote

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Zorgt voor warme klanken met een goede attack en sustain.

Plaats Mexico
Kleur Geel met bruin
Gewicht 855kg per m3
Hardheid 8.950N
Buckeye Burl

Buckeye Burl

Aanbevolen toonhout voor:
tops 

Klank
Geen bijzondere klank vanwege zacht en poreus hout. 

Plaats Noord Amerika
Kleur Hoog contrasterend met tinten van beige, blauw, grijs, groen en zwart.
Gewicht 400kg per m3
Hardheid 1.560N
Indian Rosewood

Olive Burl

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Crisp, helder met een goede high end.

Plaats Europa en Zuidwest Azië
Kleur Licht geel, bruin en cremekleurig.
Gewicht 990kg per m3
Hardheid 12.010N
Bubinga

Bubinga

Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks

Klank
Een fantastische sustain, een heldere toon en een moddervette bottom. Perfect voor bas- en baritoongitaren.

Plaats Centraal Afrika
Kleur Geel, oranje of rood 
Gewicht 890kg per m3
Cocobolo

Cocobolo 

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Een goede midrange zonder te warme of heldere tonen.

Plaats Centraal Amerika
Kleur Oranje, bruin, geel en zwart. Wordt met de tijd donkerder.
Gewicht 1095kg per m3
Hardheid 14.140N
Douglas Fir

Douglas Fir

Aanbevolen toonhout voor:
tops  

Klank
Heldere tonen met een goede bottom. 

Plaats Noord Amerika
Kleur Licht geel
Gewicht 510kg per m3
Hardheid 2.760N
Asian Ebony

Asian Ebony

Aanbevolen toonhout voor:
necks

Klank
Heldere toon.

Plaats Zuidoost Azië
Kleur Roze, bruin met brede zwarte strepen.
Pale Moon Ebony

Pale Moon Ebony

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops

Klank
Strakke lows en heldere highs

Plaats Zuidoost Azië
Kleur Licht geel, wit en lichtbruin met zwarte strepen. 
Gewicht 825kg per m3
Hardheid 7.920N
Macassar Ebony

Macassar Ebony

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops

Klank
Lijkt op Ebony maar iets minder helder.

Plaats Zuidoost Azië
Kleur Rood, chocolade bruin en zwart 
Gewicht 1150kg per m3
Hardheid 14.140N
Goncalo Alves

Goncalo Alves

Aanbevolen toonhout voor:
tops 

Klank
Helder en crispy bottom met een goede midrange. 

Plaats Brazilië
Kleur Oranje en geel met sterke rode tinten en donkerbruine strepen. 
Gewicht 905kg per m3
Hardheid 9.640N
Black Limba

Black Limba

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met iets minder klank op het mid.

Plaats Afrika
Kleur Licht geel tot licht bruin met gewassen wit, zwart en grijs.
Gewicht 555kg per m3
Hardheid 2.990N
Koa

Koa

Aanbevolen toonhout voor:
necks en bodies

Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met hogere top noten.

Plaats Hawaï
Kleur Goud en bruine strepen, soms met patronen die op vlammen lijken.
Gewicht 610kg per m3
Hardheid 5.180N
Katalox

Katalox

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Dichte en heldere tonen met een goede midrange attack.

Plaats Centraal Amerika
Kleur Donker rood tot bijna paars en zwart.
Gewicht 1150kg per m3
Hardheid 16.260N
Brazilian Mahogany

Brazilian Mahogany

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards 

Klank
Ronde tonen met een warme klank, gepaard met een helderder hout krijg je een goede snap voor rock en metal. 

Plaats Brazilië
Kleur Rood en bruin. Wordt donkerder met de tijd.
Gewicht 655kg per m3
Hardheid 4.000N
Pacific Mahogany

Pacific Mahogany

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Warme tonen met een romige top.

Plaats Fiji
Kleur Licht bruine kleuren met een rode tint
Gewicht 450kg per m3
Hardheid 2.620N
Mango

Mango

Aanbevolen toonhout voor:
bodies

Klank
Een iets helderdere top dan Koa hout.

Plaats Hawaï
Kleur Geel, roze, grijs, oranje, bruin en zwart.
Gewicht 675kg per m3
Hardheid 4.780N
Burl Maple

Burl Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Iets warmer dan de andere maple soorten.

Plaats Noord Amerika
Kleur Licht geel bruine kleur met bijzondere tekeningen.
Gewicht 705kg per m3
Hardheid 6.450N
Birdseye Maple

Birdseye Maple (Esdoornhout)   

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards, necks en tops

Klank
Stabiel, sterk en helder. 

Plaats Verenigde staten
Kleur Geel wit met bruine vlekken.
Gewicht 705kg per m3
Hardheid 6.450N 
Flame Maple

Flame Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en top

Klank
Stabiel, sterk en helder.

Plaats Verenigde Staten
Kleur Licht geel met wit en bruin. Unieke tekeningen door het gewicht van de immens grote bomen. 
Gewicht 705kg per m3
Hardheid 6.450N
Quilt Maple

Quilt Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Maple heeft een heldere top end maar deze soort iets minder dan de rest.

Plaats Pacifisch Noord Amerika
Kleur Licht geel met rood, de unieke tekening is te danken aan het enorme gewicht van de boom. 
Gewicht 545kg per m3
Hardheid 3.780N
Tasmanian Myrtle

Tasmanian Myrtle

Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks

Klank
Helder met een mooie balans en warmte in bottom en mid.

Plaats Tasmanië
Kleur Zachte kleuren roze, beige en grijs
Gewicht 625kg per m3
Hardheid 5.840N
Queensland Maple (Esdoornhout)

Queensland Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks

Klank
Helder met een goede balance en warmte in bottom en mid.

Plaats Noords Queensland
Kleur Licht bruin met een roze of gele tint.
Gewicht 560kg per m3
Hardheid 3.620N
Spalted Maple

Spalted Maple (Esdoornhout)

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Lijkt op maple maar iets minder resonantie dankzij de zachte kwaliteit van het hout.

Plaats Noord Amerika
Kleur Licht wit en geelachtig bruin met zwarte, schilderachtige, lijnen.
Gewicht Ligt aan de leeftijd
Hardheid Ligt aan de leeftijd
Ovangkol

Ovangkol

Aanbevolen toonhout voor:
necks en zij- en achterkant van akoestische gitaren

Klank
Lijkt op Rosewood maar met een iets minder heldere top en een volle midrange.

Plaats Afrika
Kleur Geel en bruin met rode of bruine strepen. 
Gewicht 825 KG per m3
Hardheid 5.900N
Osage Orange

Osage Orange

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Lijkt op Rosewood maar met een iets vertraagde bas reactie en iets meer helderheid.

Plaats Verenigde Staten
Kleur Goud of oranje.
Gewicht 855kg per m3
Hardheid 12.280N
Pau Ferro

Pau Ferro

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards  

Klank
Iets helderder dan maple maar net niet zo helder als Ebony.

Plaats Zuid Amerika
Kleur Licht rood met bruin en donkerbruine lijnen.
Gewicht 865kg per m3
Hardheid 8.710N 
Padouk

Padouk

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Helder met een slag.

Plaats Afrika
Kleur Oranje of rood. Kan bruin worden in de zon.
Gewicht 745kg per m3
Hardheid 8.760N
Purpleheart

Purpleheart

Aanbevolen toonhout voor:
necks en fretboards

Klank
Een heldere toon met goede sustain.

Plaats Centraal Amerika
Kleur Van licht paars tot donker paars of bruin.
Gewicht 905kg per m3
Hardheid 11.190N
Poplar Burl

Poplar Burl

Aanbevolen toonhout voor:
bodies en tops

Klank
Bijna hetzelfde als Alder hout.

Plaats Verenigde Staten
Kleur Licht grijs tot groen, kan bijzonder mooie tekeningen bevatten.
Gewicht 455kg per m3
Hardheid 2.400N
Redwood

Redwood

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Diepe en rijke tonen, accentueert de warmte van andere bassen.

Plaats Noord Amerika
Kleur Donker rood tot bruin
Gewicht 415kg per m3
Hardheid 2.000N 
Redwood Burl

Redwood Burl

Aanbevolen toonhout voor:
tops

Klank
Donkere rijke tonen, accentueert de warmte van andere bassen.

Plaats Noord Amerika
Kleur Rood en bruine cirkelpatronen.
Gewicht 415kg per m3
Hardheid 2.000N
Honduran Rosewood

Honduran Rosewood

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Warme tonen met een lichte glazigheid in het geluid. Goede projectie en sterke lows en highs.

Plaats Honduras
Kleur Donker bruin en paars tot licht bruin.
Gewicht 1.025kg per m3
Hardheid 9.790N
Brazilian Rosewood

Brazilian Rosewood

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards

Klank
Warme tonen met goede projectie en sterke lows en highs.

Plaats Brazilië
Kleur Donker bruin tot goud, zwart en rood.
Gewicht 835kg per m3
Hardheid 12.410N
Snakewood

Snakewood

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards  

Klank
Helder en smooth.

Plaats Noordoosten van Zuid Amerika
Kleur Bruin, zwart, geel en oranje met bijzondere tekeningen die lijken op een slangenhuid.
Gewicht 1.170kg per m3
Hardheid 16.900N 
Sapele

Sapele

Aanbevolen toonhout voor:
necks

Klank
Een goed afgeronde en warme toon.

Plaats Afrika
Kleur Bruin met licht en donkere graaneffecten.
Gewicht 670kg per m3 
Hardheid 6.280N
Wenge

Wenge

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en necks

Klank
Niet zo helder als maple maar met een goede midrange.

Plaats Afrika
Kleur Bruin met zwarte strepen en een graaneffect. 
Gewicht 870kg per m3
Hardheid 8.600N
Claro Walnut

Claro Walnut

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops

Klank
Goed geronde en aardse tonen.

Plaats Californië
Kleur Licht tot chocolade bruin met verschillende tekeningen in het blad
Gewicht 640kg per m3
Hardheid 5.030N
Ziricote

Ziricote

Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops

Klank
Een rijke en donkere bas met goede highs.

Plaats Centraal Amerika
Kleur Bruin met zwarte lijnen. 
Gewicht 805kg per m3
Hardheid 8.780N
Stel ons een vraag