Dat verschillende houtsoorten een andere klank produceren is waarschijnlijk niet nieuw voor je. Maar wat voor klank bij welke houtsoort hoort, dat leggen we je graag even uit!
Wat doet een houtsoort voor de klank van een instrument?
Blij dat je het vraagt! We raken zelf niet uitgepraat over houtsoorten en hoe dit gebruikt wordt als toonhout. Het wordt hier op de vloer zo vaak besproken dat we inmiddels een soort catalogus hebben kunnen maken. We krijgen vaak de vraag “waarom kost deze gitaar-X zoveel meer dan deze andere gitaar-Y en dan kijken we (o.a.) naar de specifieke opbouw van een gitaar.
In deze guide beantwoorden wij met liefde een aantal vragen over toonhout en wat dit betekent voor akoestische en elektrische gitaren. Dit zochten wij voor je uit, met hulp van Klundert's eigen guitar-guru Marijn van der Maat én de experts van Ormsby Guitars waar ze de meest exotische stukken hout verwerken!
Welke toonhouten worden het meest gebruikt voor akoestische gitaren? En waarom?
Het aanbod in akoestische gitaren kun je indelen in drie kwaliteitsklassen. Afhankelijk van de gebruikte houtsoorten en techniek. Zo heb je volledig gelamineerd hout voor de startersgitaren, een gitaar met massief bovenblad en gelamineerde zij- en achterkant voor de gemiddelde gitarist en de professionele tot high end klasse, waar volledig massieve houten bladen worden gebruikt.
Voor akoestische gitaren wordt voor het bovenblad van de klankkast vaak dennenhout of sparrenhout gebruikt. Voor de zij- en achterkant van de klankkast is hardhout een gebruikelijk keus vanwege de stevigheid én het verzorgen van een diepe toon.
Het bovenblad van een akoestische gitaar
Bij het bovenblad is het belangrijk dat boventonen sneller gedempt worden dan de grondtoon, anders klinkt een instrument schel. Vandaar de gebruikelijke keus van een zachte naaldhoutsoort zoals sparren (spruce) of ceder (cedar).
Voor de optimale resonantie van het bovenblad, en dus de mooiste klank van de gitaar, heeft een massieve top altijd de voorkeur. Want een gelamineerde top, met verlijmde lagen, dempt de resonantie. Om de trekkracht van de snaren op te vangen is aan de binnenkant van het bovenblad een houten skelet aangebracht van zogenaamde zangbalkjes. Dankzij onder andere het patroon en de vorm van deze balkjes wordt het klankkarakter gevormd.
De zijkant en het achterblad van een akoestische gitaar
De specifieke body shape en gebruikte materialen voor de zij- en achterkant van een gitaar zorgen voor het volume en de projectie van het geluid. Vaak zijn deze bladen gemaakt van een harder en dichter soort hout zoals palissander (rosewood), esdoorn (maple), notenhout (walnut) of kao. Ook hier heeft een massief blad de voorkeur voor een rijke en resonante klank.
De hals van een akoestische gitaar
De hals wordt voornamelijk gemaakt van een sterke hardhoutsoort zoals mahonie of esdoorn (maple). De toets van de hals is erg klankbepalend voor de attack en sustain van de gitaar. Voor akoestische gitaren wordt voornamelijk palissander (rosewood) of het hardere ebbenhout gebruikt.
Wat maakt een goed toonhout voor een akoestische gitaar?
Toonhout van hoge kwaliteit is, in theorie, knoestvrij, kwartier gezaagd, gespiegeld (book-matched), hout met een rechte draad en bovenal voldoende doorgedroogd. “Jong hout” wat onvoldoende droogtijd heeft gehad, kan op korte of middellange termijn veel werken en krimpen wat tot problemen en zelfs schade aan je gitaar kan leiden.
Hoe goed is een goedkope akoestische gitaar?
Goedkoop is helaas vaak duurkoop ook bij gitaren. Hiermee bedoelen we dat een gitaar met té mooie specificaties en een lage prijs vaak te mooi is om waar te zijn. De mate waarin een gitaarfabrikant kan besparen om tot een lage verkoopprijs te komen is in zekere zin beperkt. In het lage prijssegment zie je vaak besparingen op het gebied van materiaalkwaliteit en afwerking. Wat er op het eerste oog uitziet als een goede gitaar maar voor een getraind oog komt er al snel een matig tot slechte afwerking naar boven. Ook zien we wel eens ergere problemen met krimp en langdurige werking van het hout bij dergelijke gitaren.
Onze tips zijn; in elk kwaliteitssegment en elke prijsklasse zijn instrumenten van de gerenommeerde merken te koop. Blijf je daarbij, dan zit je vrijwel altijd goed. Laat je daarnaast adviseren door specialisten (bijvoorbeeld Marijn!) om tot een gitaar te komen die het beste bij jouw behoeftes en wensen past.
Welke houtsoorten worden het meest gebruikt voor elektrische gitaren? En waarom?
Bij elektrische gitaren spelen meer factoren dan alleen het hout een klankbepalende rol. Zo zijn constructie, hardware en elementen ook van groot belang voor het geluid van de gitaar. Het geluid komt namelijk niet direct úít de gitaarkast zoals bij akoestische gitaren. Desondanks, ook bij elektrische gitaren bepaald de soort toonhout een grote deel van de klank.
In het algemeen klinkt relatief zwaar hout, zoals mahonie, vaak donker en resonant. Hardhout -en vooral hout met een hoge dichtheid- zoals essenhout (ash), esdoorn (maple), ebben of wenge zorgt voor een felle of puntige toon. Zachtere houtsoorten zoals elzenhout (alder) of lindenhout (basswood) klinken vaak wat milder en warmer.
Wat doet de combinatie van houtsoorten voor een elektrische gitaar?
De combinatie van diverse houtsoorten leveren de specifieke toon en het karakter op van een instrument. De minste verandering van het recept van een gitaar heeft effect op de klank. Om een voorbeeld te geven; denk maar eens aan twee Stratocasters; die identiek gebouwd zijn maar de een heeft een alder body en de ander een ash body. Of probeer maar eens het verschil van een rosewood en een maple toets uit bij verder identieke gitaren. In beide voorbeelden levert dat een hele andere klank op.
De tekening van het hout bij elektrische gitaren
Omdat het oog ook wat wilt, wordt er bij een gitaar ook gelet op de tekening van het hout. Dit vinden wij zeker niet onbelangrijk, want een gitaar moet vooral ook mooi zijn! Voor de tekeningen van toonhout wordt soms door de bouwers een waarderingssyteem gebruikt, vaak uitgedrukt in een cijfer en een letter. Van een 5A top mag je bijvoorbeeld meer verwachten dan van een 3A top.
Wat is de prijs van een elektrische gitaar?
Des te meer je betaald voor een gitaar des te meer je mag verwachten van de bouwwijze, constructie, kwaliteit en looks. Een gitaarbouwer, oftewel luthier, van luxe instrumenten selecteert zorgvuldig zijn materiaal en zoekt soms de hele wereld af voor de mooiste stukken hout en besteed uren aan de afwerking en details.
Een gitaar in een lage prijsklasse daarentegen wordt productiematig in grote aantallen gefabriceerd, meestal in opdracht van een merk met gitaarfabrieken in Azië. Daar hoeft niets mis mee te zijn, maar de afwerking, aandacht voor details en gebruikte materialen is simpelweg van een ander niveau.
Geschiedenis en traditie van de gitaarbouw
Geschiedenis en traditie zijn belangrijk in de gitaarwereld. Daarom noemen we twee iconische ontwerpen om een voorbeeld te geven van hoe tijdloos deze gitaar recepten zijn geworden. De Les Paul, met zijn mahonie body, maple top, mahonie (set) neck en rosewood toets en zijn tegenhanger, de Stratocaster, met zijn alder of ash body zonder top, maple (bolt-on) neck en maple toets. Deze klassiekers worden al jaren gefabriceerd en blijven zich bewijzen. Gitaren van de originele merken en kopieën van klassiekers blijven in de gitaarwereld de dienst uitmaken en met slechts kleine aanpassingen in de samenstelling blijft de constructie al jarenlang nagenoeg hetzelfde.
Welke houtsoorten worden voor een gitaar gebruikt?
Welke houtsoorten worden voor een gitaar gebruikt?
Voor 80% van alle akoestische gitaren kunnen we stellen dat de volgende houtsoorten het vaakst gebruikt worden:
- Voor de top: sparren, ceder en mahonie
- Voor de zij- en achterkant: mahonie en rosewood. Bij high-end gitaren wordt hier geëxperimenteerd met exoten zoals koa, maple, ovangkol of bubinga.
- Voor de neck; mahonie of maple.
- Voor de toets; rosewood, of ebben.
Voor 80% van alle elektrische solidbody gitaren kunnen we stellen dat de volgende houtsoorten het vaakst gebruikt worden:
- Voor de body; mahonie, maple alder of ash (of variaties / aanverwanten van deze soorten).
- Voor tops: veelal maple. Maar, in de wereld van customshop gitaren kom je hier ook veel kostbare exoten tegen zoals poplar, walnut, buckeye of cocobolo.
- Voor de neck; mahonie of maple.
- Voor de toets; rosewood, maple of ebben.
Nog steeds nieuwsgierig? Wat ben jij een volhouder! Speciaal voor jou hebben we een ‘catalogus’ van 51 soorten hout vastgelegd. Want hoe je het ook wend of keert, de houtsoort bepaald voor en groot deel wat voor een geluid er uit je gitaar komt.
Welke klank hoort bij welke toonhout?
En wat voor klankkleur hoort bij deze soort? Hoe herken je een houtsoort? Wat weegt ‘ie? Waar wordt deze houtsoort voor gebruikt en waarom?” Wij beantwoorden alle vragen over verschillende houtsoorten en toonhout hier:
De basis houtsoorten:
Spruce
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Krachtig, fel en breedbandig van tone.
Plaats | Europa, Canada en Noord-Amerika |
Kleur | Bleek wit-geel met een fijne, rechtlijnige nerf |
Cedar
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Zoete, zachter en warme klank.
Plaats | Canada, Noord-Amerika en Europa |
Kleur | Rood-bruin met een fijne, rechtlijnige nerf |
Alder
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Een vaakgebruikt toonhout met een mooie balans. De mids zijn goed te horen terwijl de bottom mooi gerond blijft en je een heldere top houdt.
Plaats | Europa, Canada en Noord-Amerika |
Kleur | Bleek wit-geel natuurhout |
Gewicht | 450kg per m3 |
Hardheid | 2.620N |
Northern Ash
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Een sterke midrange en een attack op de bottom
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Bruin met licht geel |
Gewicht | 675kg per m3 |
Hardheid | 5.870N |
Ebony
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Qua tonen is dit de helderste qua hout met een speciale attack op het begin van het aanslaan van de snaar.
Plaats | Afrika |
Kleur | Zwart en bruin |
Gewicht | 995kg per m3 |
Hardheid | 13.700N |
African Mahogany
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met heldere klanken
Plaats | Afrika |
Kleur | Licht rood en donker bruin. |
Gewicht | 640kg per m3 |
Hardheid | 4.760N |
Rock Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
Necks en tops (met name de “figured maple’s”) en zij- en achterkant van akoestische gitaren.
Klank
Stabiel, sterk en helder.
Plaats | Verenigde staten |
Kleur | Geel en wit |
Gewicht | 705kg per m3 |
Hardheid | 6.450N |
Indian Rosewood
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Een sterke midrange en een attack op de bottom
Plaats | India, Sri lanka, Indonesie |
Kleur | Rood en bruin met zwarte strepen |
Gewicht | "830"kg per m3 |
Hardheid | 10.870N |
De houtsoorten voor exoten en smaakmakers:
Afzelia
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
De tonen worden gekarakteriseerd door een rijke bas, helde mid-tonen en een crispy treble.
Plaats | Cambodia en Laos |
Kleur | Een mix van oranje, rood en bruin. |
Gewicht | 825kg per m3 |
Hardheid | 8.820N |
Olive Ash
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Lijkt op As- en olijfhout met een grotere high end en iets beter gebalanceerd.
Plaats | Verenigde staten |
Kleur | Licht beige en cremekleuren met lichtbruine nerven. |
Gewicht | 990kg per m3 |
Hardheid | 5.900N |
Swamp Ash
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
De mids zijn uitgesproken, net zoals bij Alder hout, maar de bottom is hier iets beter gebalanceerd.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Licht geel en wit |
Gewicht | 538kg per m3 |
Hardheid | 2.620N |
Tasmanian Blackwood
Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks
Klank
Een strakke bottom met een kleine boost op de midrange en een heldere top.
Plaats | Zuidoost Australië |
Kleur | Licht tot medium bruin met patronen |
Gewicht | 640kg per m3 |
Hardheid | 5.180N |
Bois de Rose
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Goed gebalanceerd met uistekende midrange.
Plaats | Madagascar |
Kleur | Donker paars tot fel rood kan met de tijd bruiner worden. |
Gewicht | 930kg per m3 |
Hardheid | 11.570N |
Bocote
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Zorgt voor warme klanken met een goede attack en sustain.
Plaats | Mexico |
Kleur | Geel met bruin |
Gewicht | 855kg per m3 |
Hardheid | 8.950N |
Buckeye Burl
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Geen bijzondere klank vanwege zacht en poreus hout.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Hoog contrasterend met tinten van beige, blauw, grijs, groen en zwart. |
Gewicht | 400kg per m3 |
Hardheid | 1.560N |
Olive Burl
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Crisp, helder met een goede high end.
Plaats | Europa en Zuidwest Azië |
Kleur | Licht geel, bruin en cremekleurig. |
Gewicht | 990kg per m3 |
Hardheid | 12.010N |
Bubinga
Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks
Klank
Een fantastische sustain, een heldere toon en een moddervette bottom. Perfect voor bas- en baritoongitaren.
Plaats | Centraal Afrika |
Kleur | Geel, oranje of rood |
Gewicht | 890kg per m3 |
Cocobolo
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Een goede midrange zonder te warme of heldere tonen.
Plaats | Centraal Amerika |
Kleur | Oranje, bruin, geel en zwart. Wordt met de tijd donkerder. |
Gewicht | 1095kg per m3 |
Hardheid | 14.140N |
Douglas Fir
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Heldere tonen met een goede bottom.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Licht geel |
Gewicht | 510kg per m3 |
Hardheid | 2.760N |
Asian Ebony
Aanbevolen toonhout voor:
necks
Klank
Heldere toon.
Plaats | Zuidoost Azië |
Kleur | Roze, bruin met brede zwarte strepen. |
Pale Moon Ebony
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops
Klank
Strakke lows en heldere highs
Plaats | Zuidoost Azië |
Kleur | Licht geel, wit en lichtbruin met zwarte strepen. |
Gewicht | 825kg per m3 |
Hardheid | 7.920N |
Macassar Ebony
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops
Klank
Lijkt op Ebony maar iets minder helder.
Plaats | Zuidoost Azië |
Kleur | Rood, chocolade bruin en zwart |
Gewicht | 1150kg per m3 |
Hardheid | 14.140N |
Goncalo Alves
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Helder en crispy bottom met een goede midrange.
Plaats | Brazilië |
Kleur | Oranje en geel met sterke rode tinten en donkerbruine strepen. |
Gewicht | 905kg per m3 |
Hardheid | 9.640N |
Black Limba
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met iets minder klank op het mid.
Plaats | Afrika |
Kleur | Licht geel tot licht bruin met gewassen wit, zwart en grijs. |
Gewicht | 555kg per m3 |
Hardheid | 2.990N |
Koa
Aanbevolen toonhout voor:
necks en bodies
Klank
Lijkt op Braziliaans Mahogany maar met hogere top noten.
Plaats | Hawaï |
Kleur | Goud en bruine strepen, soms met patronen die op vlammen lijken. |
Gewicht | 610kg per m3 |
Hardheid | 5.180N |
Katalox
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Dichte en heldere tonen met een goede midrange attack.
Plaats | Centraal Amerika |
Kleur | Donker rood tot bijna paars en zwart. |
Gewicht | 1150kg per m3 |
Hardheid | 16.260N |
Brazilian Mahogany
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Ronde tonen met een warme klank, gepaard met een helderder hout krijg je een goede snap voor rock en metal.
Plaats | Brazilië |
Kleur | Rood en bruin. Wordt donkerder met de tijd. |
Gewicht | 655kg per m3 |
Hardheid | 4.000N |
Pacific Mahogany
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Warme tonen met een romige top.
Plaats | Fiji |
Kleur | Licht bruine kleuren met een rode tint |
Gewicht | 450kg per m3 |
Hardheid | 2.620N |
Mango
Aanbevolen toonhout voor:
bodies
Klank
Een iets helderdere top dan Koa hout.
Plaats | Hawaï |
Kleur | Geel, roze, grijs, oranje, bruin en zwart. |
Gewicht | 675kg per m3 |
Hardheid | 4.780N |
Burl Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Iets warmer dan de andere maple soorten.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Licht geel bruine kleur met bijzondere tekeningen. |
Gewicht | 705kg per m3 |
Hardheid | 6.450N |
Birdseye Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards, necks en tops
Klank
Stabiel, sterk en helder.
Plaats | Verenigde staten |
Kleur | Geel wit met bruine vlekken. |
Gewicht | 705kg per m3 |
Hardheid | 6.450N |
Flame Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en top
Klank
Stabiel, sterk en helder.
Plaats | Verenigde Staten |
Kleur | Licht geel met wit en bruin. Unieke tekeningen door het gewicht van de immens grote bomen. |
Gewicht | 705kg per m3 |
Hardheid | 6.450N |
Quilt Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Maple heeft een heldere top end maar deze soort iets minder dan de rest.
Plaats | Pacifisch Noord Amerika |
Kleur | Licht geel met rood, de unieke tekening is te danken aan het enorme gewicht van de boom. |
Gewicht | 545kg per m3 |
Hardheid | 3.780N |
Tasmanian Myrtle
Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks
Klank
Helder met een mooie balans en warmte in bottom en mid.
Plaats | Tasmanië |
Kleur | Zachte kleuren roze, beige en grijs |
Gewicht | 625kg per m3 |
Hardheid | 5.840N |
Queensland Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
bodies en necks
Klank
Helder met een goede balance en warmte in bottom en mid.
Plaats | Noords Queensland |
Kleur | Licht bruin met een roze of gele tint. |
Gewicht | 560kg per m3 |
Hardheid | 3.620N |
Spalted Maple (Esdoornhout)
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Lijkt op maple maar iets minder resonantie dankzij de zachte kwaliteit van het hout.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Licht wit en geelachtig bruin met zwarte, schilderachtige, lijnen. |
Gewicht | Ligt aan de leeftijd |
Hardheid | Ligt aan de leeftijd |
Ovangkol
Aanbevolen toonhout voor:
necks en zij- en achterkant van akoestische gitaren
Klank
Lijkt op Rosewood maar met een iets minder heldere top en een volle midrange.
Plaats | Afrika |
Kleur | Geel en bruin met rode of bruine strepen. |
Gewicht | 825 KG per m3 |
Hardheid | 5.900N |
Osage Orange
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Lijkt op Rosewood maar met een iets vertraagde bas reactie en iets meer helderheid.
Plaats | Verenigde Staten |
Kleur | Goud of oranje. |
Gewicht | 855kg per m3 |
Hardheid | 12.280N |
Pau Ferro
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Iets helderder dan maple maar net niet zo helder als Ebony.
Plaats | Zuid Amerika |
Kleur | Licht rood met bruin en donkerbruine lijnen. |
Gewicht | 865kg per m3 |
Hardheid | 8.710N |
Padouk
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Helder met een slag.
Plaats | Afrika |
Kleur | Oranje of rood. Kan bruin worden in de zon. |
Gewicht | 745kg per m3 |
Hardheid | 8.760N |
Purpleheart
Aanbevolen toonhout voor:
necks en fretboards
Klank
Een heldere toon met goede sustain.
Plaats | Centraal Amerika |
Kleur | Van licht paars tot donker paars of bruin. |
Gewicht | 905kg per m3 |
Hardheid | 11.190N |
Poplar Burl
Aanbevolen toonhout voor:
bodies en tops
Klank
Bijna hetzelfde als Alder hout.
Plaats | Verenigde Staten |
Kleur | Licht grijs tot groen, kan bijzonder mooie tekeningen bevatten. |
Gewicht | 455kg per m3 |
Hardheid | 2.400N |
Redwood
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Diepe en rijke tonen, accentueert de warmte van andere bassen.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Donker rood tot bruin |
Gewicht | 415kg per m3 |
Hardheid | 2.000N |
Redwood Burl
Aanbevolen toonhout voor:
tops
Klank
Donkere rijke tonen, accentueert de warmte van andere bassen.
Plaats | Noord Amerika |
Kleur | Rood en bruine cirkelpatronen. |
Gewicht | 415kg per m3 |
Hardheid | 2.000N |
Honduran Rosewood
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Warme tonen met een lichte glazigheid in het geluid. Goede projectie en sterke lows en highs.
Plaats | Honduras |
Kleur | Donker bruin en paars tot licht bruin. |
Gewicht | 1.025kg per m3 |
Hardheid | 9.790N |
Brazilian Rosewood
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Warme tonen met goede projectie en sterke lows en highs.
Plaats | Brazilië |
Kleur | Donker bruin tot goud, zwart en rood. |
Gewicht | 835kg per m3 |
Hardheid | 12.410N |
Snakewood
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards
Klank
Helder en smooth.
Plaats | Noordoosten van Zuid Amerika |
Kleur | Bruin, zwart, geel en oranje met bijzondere tekeningen die lijken op een slangenhuid. |
Gewicht | 1.170kg per m3 |
Hardheid | 16.900N |
Sapele
Aanbevolen toonhout voor:
necks
Klank
Een goed afgeronde en warme toon.
Plaats | Afrika |
Kleur | Bruin met licht en donkere graaneffecten. |
Gewicht | 670kg per m3 |
Hardheid | 6.280N |
Wenge
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en necks
Klank
Niet zo helder als maple maar met een goede midrange.
Plaats | Afrika |
Kleur | Bruin met zwarte strepen en een graaneffect. |
Gewicht | 870kg per m3 |
Hardheid | 8.600N |
Claro Walnut
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops
Klank
Goed geronde en aardse tonen.
Plaats | Californië |
Kleur | Licht tot chocolade bruin met verschillende tekeningen in het blad |
Gewicht | 640kg per m3 |
Hardheid | 5.030N |
Ziricote
Aanbevolen toonhout voor:
fretboards en tops
Klank
Een rijke en donkere bas met goede highs.
Plaats | Centraal Amerika |
Kleur | Bruin met zwarte lijnen. |
Gewicht | 805kg per m3 |
Hardheid | 8.780N |