Gratis verzenden binnen Nederland bij orders vanaf €75,-
 

Een scenario waar de gitaar-purist van gruwelt, want een gitaar MOET je echt eerst in je handen hebben gehad voordat je hem koopt EN vergelijken met andere exemplaren. Daar tegenover lijkt een steeds groter wordende groep consumenten te staan die geen enkel bezwaar ziet in het doodeenvoudig “wegklikken” van een gitaar. Onze specialist Marijn bespreekt in deze blog beide kanten.

Online een gitaar kopenOnline een gitaar kopen

Online een gitaar kopen, is dat nou wel zo slim?

Met slechts enkele muisklikken is ‘ie geselecteerd en betaald; die gloednieuwe gitaar waar je altijd al van droomde. De verkoper steekt hem in een doos, verzendlabel erop en per postorder komt het pakket naar je toe. 

Een scenario waar de gitaar-purist van gruwelt, want een gitaar MOET je echt eerst in je handen hebben gehad voordat je hem koopt EN vergelijken met andere exemplaren. Daar tegenover lijkt een steeds groter wordende groep consumenten te staan die geen enkel bezwaar ziet in het doodeenvoudig “wegklikken” van een gitaar. En niet enkel dat instap-instrument van 199 EU. Ook exclusieve, kostbare gitaren worden met het grootste gemak online -ongezien en onbespeeld- gekocht.

Maar wat is wijsheid? Is de plaatsvervangende jeuk bij het idee van een online gekochte gitaar van de purist terecht, of onnodige drukmakerij? Of moet je voor een geslaagde aankoop toch echt bij de specialist langs; fysiek naar een winkel en gitaren testen, vergelijken en overdenken?

Onze eigen gitaar- en tevens retailspecialist, Marijn, schijnt zijn ongezouten licht op deze kwestie. 

Een gitaar bestellen; done of not done?

Vanuit mijn persoonlijke perspectief als gitarist en liefhebber, kan ik me niet voorstellen een gitaar ongezien en ongehoord te laten opsturen. Mijn eigen privé collectie is in de jaren tot stand gekomen door tegen te gekke instrumenten aan te lopen. Met elke gitaar heb ik een click en bovenal hebben ze allemaal een functie. Ik heb ze met een duidelijke reden toegevoegd aan de collectie; sound. Voor mij is het essentieel dat een gitaar inspireert. Uiterlijk of merk vind ik zelf daarbij wat minder relevant. En een gitaar moet goed gebouwd zijn; als gitaar technicus kan ik me ergeren aan tekortkomingen of slordigheden die teveel in de weg staan van de bespeelbaarheid en de mogelijkheid om een gitaar goed af te kunnen stellen.

Maar…ik realiseer me ook dat ik makkelijk praten heb, want door mijn werk kom ik continu in aanraking met geweldige instrumenten en weet ik ook wat minder geweldig kan zijn aan een gitaar. Wanneer je minder ervaring hebt met gitaren en daardoor misschien wat minder duidelijk een visie hebt EN met het enorme aanbod in acht genomen, is het voor een consument misschien nog niet zo eenvoudig om wegwijs te raken.

Is een gitaar online kopen dan slim?

Misschien niet, maar de toename van online aankopen is wel een logisch gevolg van de manier waarop we anno 2023 consumeren en hoe verkopende partijen de klant weet te bereiken. Het is vrij zeker dat 99% van elke aankoop (van wat dan ook) begint met een oriëntatie en het vergaren van kennis op het internet. En een gespecialiseerde online retailer doet er nu eenmaal alles aan die oriënterende potentiële koper een concluderend antwoord te geven. Oftewel; “deze gitaar is aan de hand van jouw toegepaste filters en zoekopdracht voor jou de beste keus en nu kopen = morgen in huis”. Prijzen zijn transparant in te zien en te vergelijken en dus is het aankooptraject online voor de consument vooral heel eenvoudig en comfortabel.

Het is dus beter om een gitaar in de winkel te kopen?

Ik zou willen zeggen; uiteraard! De realiteit laat echter zien dat ik bevooroordeeld ben, want uit de cijfers blijkt dat steeds meer mensen het prima vinden om een gitaar online te bestellen. En waarschijnlijk pakt dat in de meeste gevallen naar tevredenheid uit. Dat komt mede doordat de consument zich tegenwoordig volop kan laten informeren door allerlei -vaak ook online- kanalen. Kennis en vooral ervaringen worden volop gedeeld. Op zich is dat een fijne ontwikkeling, al is de keerzijde dat er ook slecht advies of verkeerde informatie in de rondte gaat natuurlijk.

Online kopen van een gitaar kan dus absoluut prima, zeker wanneer de aankoopbegeleiding en informatie verstrekking via het desbetreffende online platform goed verloopt. 

Ik denk dat het vooral zo is dat het een het ander niet uitsluit. Daarbij ben ik -als retailer- er van overtuigd dat een specialist met een ruime en zorgvuldig samengestelde collectie iemand goed kan bijstaan in het maken van de beste keuze en ook in het aandragen van opties waar die persoon zelf misschien niet aan gedacht had. Of waarom het beter is om toch nog even door te sparen of zelfs misschien juist minder te spenderen dan bedacht. Dat is in ieder geval onze missie in onze fysiek winkel; de juiste match vinden. 

Kies je ervoor die offline ondersteuning van een fysieke winkel te passeren en je volledig online te oriënteren, dan is het voor wat betreft de aankoop van een gitaar denk ik belangrijk om in ieder geval zelf goed op de hoogte zijn, te kunnen navigeren binnen het enorme aanbod en om te weten waar je op moet letten. En juist dat valt niet mee; zelfs voor ons -en we zijn er dagelijks intensief mee bezig- is het aanbod soms onnavolgbaar. 

Kies je ervoor die offline ondersteuning van een fysieke winkel te passeren en je volledig online te oriënteren, dan is het voor wat betreft de aankoop van een gitaar denk ik belangrijk om in ieder geval zelf goed op de hoogte zijn, te kunnen navigeren binnen het enorme aanbod en om te weten waar je op moet letten. En juist dat valt niet mee; zelfs voor ons -en we zijn er dagelijks intensief mee bezig- is het aanbod soms onnavolgbaar. 

Waar moet je op letten bij het online kopen van een gitaar?

Het is belangrijk dat je je realiseert dat een gitaar altijd exemplarisch uniek is. Wanneer je er 10 op een rij zet van hetzelfde model, is er niet één écht hetzelfde. Die exemplarische uniekheid betekent dus ook dat een gitaar met specifieke uiterlijke kenmerken (bijv. een flamed maple top) van het ene exemplaar tot het andere er echt heel anders uit kan zien. Om die reden maken wij bij Klundert Music van de gitaren waarbij het relevant is telkens weer opnieuw eigen productfoto’s van de desbetreffende gitaar. Enorm veel werk, maar bijzondere en / of kostbare gitaren kun je eigenlijk niet aan de hand van stock foto’s kopen; je weet dan letterlijk niet wat je krijgt. Maar denk ook bijvoorbeeld aan hoe een gitaar aanvoelt in je handen en om je nek. Zo kan het exacte gewicht van een gitaar soms zomaar honderden grammen schelen van exemplaar tot exemplaar. Vanaf een pond ga je gewichtsverschil echt goed voelen.

Gaat dit dan vooral over een hogere prijs- en kwaliteitsklasse? En hoe zit het dan met goedkopere gitaren?

Klopt. De kneep is, dat je -afhankelijk van je budget- de juiste verwachtingen weet te stellen. En om dat in kaart te krijgen heb je soms best wel wat achtergrond kennis nodig; algemene kennis over productie processen (waar, hoe, door wie?) maar ook merk-specifieke kennis mbt productie en uiteraard productinhoudelijke kennis. Met dat inzicht zul je beter begrijpen en beseffen wat je voor jouw budget wel of niet kan verwachten mbt kwaliteit, afwerkingsniveau of bijvoorbeeld wat voor accessoires al dan niet zijn bijgesloten (zoals een case of gigbag).

Hoe zit dat dan? Hoe wordt een gitaar gebouwd?

Uiteraard is dat niet in één zin of algemeen voor alle gitaren uit te leggen. Maar; heel globaal zijn er wat dingen die nuttig zijn om te begrijpen; zo is elke gitaar -ongeacht wat hij kost- voor een groot gedeelte door mensenhanden gemaakt. Ook die huismerk gitaar van 89 EU, want er bestaat simpelweg niet zoiets als een machine die kant en klare gitaren uitpoept.

En daar zit alle ruimte voor (veel) meer of juist (veel) minder foutmarge en om bezuiniging door te voeren. Goedkope productie betekent (veel) minder aandacht voor afwerking, sneller produceren in grote aantallen, sneller verwerken van materiaal, minder hoogwaardige hardware of elektronica. Naarmate je meer gaat spenderen, mag je verwachten dat deze punten allemaal beter worden. Een hand-gebouwde custom shop gitaar wordt met uiterste zorg gebouwd (vaak door één Luthier of een klein team). Dat begint bij de selectie van tone wood op klank en / of uiterlijke eigenschappen en prestaties, het drogen van dit hout, het verwerken, de mate van precisie van alle bewerkingen (denk aan neck fit of fret-afwerking) de keuze voor hardware en de kwaliteit ervan, de exclusiviteit van materialen, etc.

En dan vervolgens zit daar natuurlijk van alles tussenin met -zoals vaak het geval- een “sweet-spot” misschien ergens in het midden met alle uitzonderingen en uitschieters van dien. En die zijn er veel binnen het aanbod van gitaren. Wederom een reden waardoor het voor de consument lastig kan zijn om overzicht en inzicht te vergaren en waar wij nog altijd een zeer relevante rol voor de gitaarspeciaalzaak zien. Er zijn een hoop punten ter overweging en wij kunnen de klant daar vaak heel goed bij ondersteunen en begeleiden. 

Even terug naar die online-aankoop; je hebt een keuze gemaakt en je bestelt een gitaar. Je krijgt hem per postorder thuis; is een gitaar uit de doos goed bespeelbaar?

Los van het punt of je vanachter je laptop de juiste keuze hebt gemaakt; meestal niet. Logisch ook; er is een hoop te fine-tunen aan een gitaar als het de bespeelbaarheid aangaat. Gitaren hebben vaak een lange weg afgelegd om bij de winkelier te komen. Mogelijk is hij gebouwd in een land waar de klimatologische omstandigheden heel anders zijn, wellicht gaat zo’n gitaar op een containerschip en ligt misschien nog wel een tijdje in een lokaal magazijn. En omdat gitaren in 99% van de gevallen van hout worden gemaakt -wat gevoelig is voor weersomstandigheden- kan een fabriek of producent nooit een gitaar perfect afgesteld bij een winkel krijgen. Zelfs (of misschien, júíst…) die peperdure, handgebouwde gitaar vraagt om de laatste liefde van een gitaar specialist! Wij zien het echt als de taak van ons als retailer en gitaar specialisten om die laatste stap in de afwerking van het product te verzorgen.

Bestel je een gitaar waarvan bij ontvangst blijkt dat de doos ongeopend is, of krijg je een gitaar in de winkel mee vanuit het magazijn in een dichte doos?; wat ons betreft is dat not-done. Bovendien vinden we het belangrijk dat we het instrument even gezien en geïnspecteerd hebben. We willen graag weten wat we opsturen en zeker zijn van een kwaliteit waar we achter kunnen staan.

Dus bij Klundert Music kun je prima een gitaar online kopen?

Absoluut! Maar dat benoem ik graag algemener; bij een kundige speciaalzaak kun je prima een gitaar online kopen. In ieder geval vanuit oogpunt van kwaliteit van het product en service. Zo gaan kleinere of middelgrote muziekzaken vaak wat selectiever om met het assortiment; in plaats van veel aanbod, vooral de krenten uit de pap en dus vaak een relatief hoge kwaliteit en een weloverwogen aanbod. Ook heb je meestal te maken met een laagdrempelig service kanaal waardoor je mogelijk sneller, beter en met veel minder gedoe geholpen wordt wanneer aftersales nodig is.

Waar moet je op letten bij een webwinkel volgens jou?

Laten we voorop stellen, dat een webwinkel een zeer complex geheel is van IT, CRM, marketing, aanbod, logistiek, etc. Zogenaamde E-tail is absoluut een vak en specialisme op zichzelf wat volledig los staat van een product. Absoluut geen makkelijke, snelle manier van geld verdienen…no way. Het kost een hele hoop werk, energie, geld en doorlopend onderhoud en ontwikkeling om een goed e-commerce platform tot stand te krijgen en te houden. 

Een groot internetbedrijf dat vooral zijn focus legt op online verkoop heeft zijn online platform vaak van technisch oogpunt beter of in ieder geval anders voor elkaar dan een speciaalzaak die er online verkoop naast doet. Met betrekking tot het aankopen van een gitaar laat kwaliteit zich niet perse altijd meten aan “een hele snelle levering” of “de allerlaagste prijs”. Uiteraard tillen wij zwaar aan deskundigheid maar met betrekking tot die online verkoop is transparantie een belangrijke graadmeter. Transparantie over voorraad, prijs, productinformatie, verzendinformatie of levertijd zijn veel waard. Adverteren in je webwinkel met een lage prijs voor een product dat niet voorradig is (en mogelijk voor een hele lange tijd niet leverbaar zijn) eindigt toch vaak in teleurstelling voor de klant. 

En twijfel je over het een of het ander; bel gewoon simpelweg even naar het bedrijf in kwestie. Daar wordt je vaak snel veel wijzer van. En eigenlijk is ouderwetse wijsheid ook in dit digitale tijdperk vaak nog altijd van toepassing; eerlijk duurt het langst en alle waar naar zijn geld.

Is er dan nog een reden om online aankopen van een gitaar af te raden?

Wat ons betreft niet, al denk ik wel eens dat niet iedereen zich eraan zou moeten wagen…haha!

Ok, maar wanneer kun je dan beter niet online een gitaar kopen?

Als je heel specifiek bent over een instrument kun je je afvragen of online kopen de beste weg is. Wanneer je heel nauw bent aan hoe een neck profiel voelt, of een topkam een mm meer of minder breed is, of een gitaar wat uit balans is op je schoot -om maar wat voorbeelden te noemen-, dan kun je echt het beste naar de winkel gaan om het perfecte exemplaar uit te zoeken. Ook wanneer je niet zeker bent van je keuze of twijfelt over het transport en levering van je pakket; overweeg dan om naar de winkel te gaan. Ja, dat kost tijd, maar neem nou dat dagje vrij, want je wordt er zeker wijzer van het is vooral ook leuk!

Realiseer je dat levertijden nooit gegarandeerd zijn en dat er risico’s gepaard gaan met transport. Al gaat het meestal gelukkig goed; elke webwinkel schakelt een extern transportbedrijf in om een bestelling bij de klant te krijgen en wanneer een pakket aan die transporteur is overhandigd, heeft de verkopende partij geen invloed meer op de levering. De belofte van “de volgende dag in huis” ligt dus in handen van een pakketbezorger. Evenals het zorgvuldig vervoeren en behandelen van je bestelling. Besef je dat de transporteur (na verwerking en overdracht van de goederen!) verantwoordelijk is voor een correcte en tijdige levering, niet de verkopende partij. Wanneer dat niet helemaal loopt zoals hoort of zoals je hoopte, wees dan geduldig en begripvol om er op die manier met de winkel waar je hebt gekocht op een goede manier tot een oplossing te komen. 

En tenslotte; als consument heb je wettelijk een retourrecht van 2 weken na aankoop (en steeds vaker wordt hiervoor op initiatief van de verkoper een langere termijn aangeboden), maar denk ook na over het werk dat een winkelier voor je verricht om een bestelling gereed te maken, in te pakken en administratief te verwerken en dat er een transportbedrijf in actie moet komen. Terug sturen kan allemaal heel makkelijk en snel, maar het is ook erg zonde van ieders tijd, energie en de belasting op het milieu.

Stel ons een vraag